Proč Google penalizoval německou SEO agenturu?

Proč Google penalizoval německou SEO agenturu?

Matt Cutts, šéf oddělení boje proti spamu u Google, začátkem února oficiálně oznámil, že další tzv. SEO agentura v Německu byla penalizována algoritmem vyhledávače Google. To by samo o sobě asi nebyla taková tragédie, jako že tisíce jejích klientů byly penalizovány s ní. Jedná se o druhý velký zátah v Německu od roku 2006, kdy Google penalizoval weby společnosti BMW kvůli nekalým praktikám.

Matt Cutts oznámil penalizaci německé SEO agentury a jejích klientů

Matt Cutts oznamující zásah proti německé agentuře na svém Twitteru

Jak k tomu jejich klienti vlastně přijdou?

Modelový příběh klienta takové agentury:

Sám klient SEO nerozumí, tak si objedná profesionální agenturu. Svěří jim plnou důvěru , aby ne, mají totiž skvělé reference a spoustu klientů. Tak to musí být profíci. Všechno frčí, jak má, návštěvníci přibývají, kšeft roste. A za pár měsíců bum. Návštěvnost je na nule, kšeft stojí, agentura mlčí, peníze docházejí. Pro malou firmu rána pěstí. Pro drobného živnostníka fatální situace.

A teď totéž z pohledu dané agentury:

Na trhu jsou pěknou řádku let. Myslí si o sobě, že SEO dělají dobře. Zaměstnanci si sice čtou články o nejnovějších trendech, ale říkají si, že to jsou věci pro “ty v Americe”. Proč měnit to, co léta funguje. Tak nakoupíme pár odkazů, článků od blogerů, zaregistrujeme web do své partnerské sítě a kšeft běží jako po másle. Až do chvíle…a zbytek už znáte.

Nezní vám to nějak povědomě?

Pokud jste v Česku pracovali v nějaké SEO agentuře, tak pravděpodobně zní. Co tedy takové agentury dělají špatně, že je a jejich klienty Google takto sprostě penalizuje?

Většina agentur ani neví, že porušuje pravidla

Když pomineme “ranaře”, kteří tzv. PraSEO dělají záměrně, aby dosáhli krátkodobě co největšího efektu, tak ti ostatní zpravidla vůbec netuší, že dělají něco nečistého. Dlouhodobě zapomínají, že SEO je marketingová disciplína.

Jednou ze stále ještě rozšířených praktik jsou tzv. link schemes, které Google v české mutaci svých směrnic popisuje takto:

Výňatek z Google Webmaster Guidelines o Link schemes

Jinými slovy jakékoliv praktiky, které neděláte s cílem přilákat více přirozené návštěvnosti na web klienta nebo propagovat služby či produkty klienta, ale s cílem umělé manipulace s hodnocením webu. Typicky za účelem dosažení dobrých pozic pro web, o kterém víte, že nepřináší významnou hodnotu.

Pokud se více než na rozvoj webu a jeho informační hodnoty staráte o získání “zajímavého” zpětného odkazu, není to košer. Pokud se snažíte si zpětný odkaz primárně “koupit” či “zařídit” namísto budování přirozeně sdíleného obsahu, není to košer. Pokud publikujete článek, který má 10 tisíc shlédnutí, ale nula sdílení na sociálních sítích a nevedou na něj žádné zpětné odkazy, je to špatně. Stejně tak pokud se snažíte tyto metriky dohnat silou nebo penězi.

Jak z toho ven

Pokud jste klientem agentury, doporučuji si od ní zjistit více informací o tom, jak vlastně SEO provádějí. Slepá důvěra a spolehnutí se na reference se v tomto ohledu rozhodně nevyplácí. Pokud se dozvíte o strategii, výběru kanálů na míru, pak je vše v pořádku. Pokud se však dozvíte něco o obchodování s odkazy, nákupech článků a hromadných registrací do katalogů, zbystřete. Trvejte na změně přístupu (kterého by měla být kvalitní agentura schopná), nebo na ukončení spolupráce.

Pokud jste agentura a máte pochybnosti o svých SEO praktikách, neznamená to, že jste na odpis. Na změnu není nikdy pozdě. V první řadě se podívejte na cíle, které si s klienty stanovujete. Pokud vytrvale prodáváte “pozice”, tak si kálíte do vlastních řad a vystavujete sebe i své klienty riziku stejného, německého, osudu.Website goals

Tisíckrát proklínané i opěvované pozice

Vyhledávače zkrátka úplatky nepřijímají. Honba za pozicemi úspěšnost na internetu nepřinese, a navíc svazuje ruce všem – ať už jste klient nebo agentura. Jděte po kvalitní, přirozené a relevantní návštěvnosti z různých zdrojů. Změnit cíle je otázka jednoho rozhodnutí. A na to navazující změny k lepšímu pak budou přicházet samy.

O autorovi