Mikrosegmentace trhu: Jaké má využití v marketingové propagaci?

Mikrosegmentace trhu: Jaké má využití v marketingové propagaci?

Neomezené tržní hospodářství umožňuje dělení na stále menší skupiny produktů a služeb. Díky tomu dnes může podnikat kdokoliv v čemkoliv. Situace ale nahrává i marketérům. Nepotřebují znalost kompletního odvětví, ale pouze jeho části. Jak využijete mikrosegmentaci v marketingu?

Díky rozdělení trhu má šanci na úspěch v on-line prostředí jakýkoliv obor. Specifická půjčovna nářadí se na internetu prosadí stejně snadno jako internetový obchod s kosmetikou. Někteří dokonce tvrdí, že tomu je naopak – tedy že obory, které ještě nedávno na internetu nebyly, přinášejí nové příležitosti.

Najděte díru na trhu

V České republice podniká přes 2,1 milionů fyzických osob, tedy přibližně každý pátý člověk. Tržní prostředí se rychle zaplnilo a v běžných oborech vyrostla konkurence. Změnilo se také chování zákazníků, kteří místo univerzálních obchodů hledají specifické, ale o to odbornější prodejce. 

Jestliže pracujete s klientem, zaměřte se na neobsazené trhy. Mikrosegmentace umožňuje podnikání ve specifických oborech. Zatímco tradiční segmentace dělí trh na čtyři skupiny (geografie, demografie, psychografie a chování), při podrobnějším dělení objevíte netušené možnosti.

Před propagací se zaměřte na to, co zákazníci skutečně potřebují. Vyrazte do ulic a ptejte se reálných lidí. Půjčovna nářadí Boels díky tomu rozšířila klasický sortiment o lešení, poradenské služby a OnSite Rental – pronájem nářadí přímo na místě stavby.

Buďte expertem v oboru

Mikrosegmentace vybízí k odbornějšímu vzdělávání. Ať už kódujete weby, spravujete sociální sítě nebo tvoříte PPC reklamy, nemusíte znát všechno. Od marketérů se neočekává komplexní znalost velkého segmentu. Konkurenční výhodu získáte tím, že se znalostmi vyrovnáte klientovi.

Je jen málo klientů, kteří neocení rovnocenného partnera. Zatímco oni propagaci a tvorbě webů nerozumí, vy jejich obor dokonale poznáte. Díky specifické díře na trhu ale studujete pouze konkrétní a relativně malé odvětví.

Díky odbornému vzdělání navíc lépe pochopíte potřeby zákazníků. Pokud prodáváte kosmetiku, prodávejte pouze její část, například prostředky ke zlepšení pleti. Tomuto segmentu ale věnujte sto procent úsilí, vzdělávejte se a buďte skutečným odborníkem.

Od mikrosegmentace na vrchol

Při rozdělení trhu na menší části nahradíte „komplexní a širokou nabídku“ frází „odborná pomoc a specialista v oboru“. Podnikání vaše i vašich klientů budujte po malých krůčcích a postupně rozšiřujte.

Brzy zjistíte, že pomalý růst přináší ovoce. V období pandemie některé firmy raketově vyrostly díky vyšší poptávce. Objevily díru na trhu a zaměřily se na specifický produkt nebo službu. Typickým příkladem jsou například donáškové služby zaměřené na konkrétní skupinu obyvatel.

Díky tomu dobře poznaly svoji cílovou skupinu, které přizpůsobily služby na míru. Po skončení pandemie a rozvolnění situace pak pouze využily získaných zkušeností a podnikání rozšířily. Dnes patří ke špičkám na trhu a obsluhují tisíce zákazníků. Vše ale začalo rozdělením trhu na menší skupiny – mikrosegmentací.

Situace nahrává on-linu

Z hlediska marketingu nezáleží na tom, jakým způsobem mikrosegmentovou službu propagujete. Specifické trhy ale více vyhovují on-line prostředí. Silné webové stránky a fungující sociální sítě si svoje zákazníky brzy najdou.

Vytvořte zákazníkům rychlý a kvalitní web a dostaňte ho na přední příčky vyhledávačů. Mikrosegment se pojí s longtailovými frázemi. Díky tomu klientův byznys dostanete na první pozice ve vyhledávačích rychleji než u komplexního podnikání.

O autorovi angelo